Svenska Rallyt närmar sig med stormsteg

Svenska Rallyt närmar sig med stormsteg

by -
0

130201_vwEfter ett Monte Carlo med is och snöslask, så väntar Svenska Rallyt med en betydligt vintrigare och vassare väderlek, ett av de snabbaste rallyn i hela serien.

De snötäckta sträckorna som utger Svenska rallyt innehåller en unik utmaning i Rally VM. Att se dessa bilar med närmare 200 hk, på snö och istäckta vägar hålla ett enormt högt tempo är en upplevelse. Samtidigt som förarna kämpar för att behålla fästet under rallyt.

De däck som förarna använder har 384 dubbar i däcken, dessa däck är 195 mm i bredd och ger mycket fäste samt förmågan att riva upp snö och is. Detta gör att förarna kan attackera hårt och hålla högre växlar i kurvorna, än vad de normalt har under ett rally med löst underlag. Under Svenska Rallyt så använder förarna även de snövallar som finns runt sträckorna för att kunna maximera hastigheten, dessa vallar håller bilen på vägen om du inte kör in för hårt i vallen, gör du det så fastnar du i vallen och får problem.

Det har ofta sagts att Svenska Rallyt premierar de som vågar ta risker, men rallyt har också stoppat många från att slutföra rallyt. Detta är ett rally där du som förare måste fokusera till 100% hela tiden, ett misstag och du kan snabbt vara i diket.

Svenska Rallyt har körts 61 gånger och har sin start i Karlstad, men serviceplatsen är placerad på Hagfors flygplats. På torsdag den 7 februari så startar rallyt med en träningsrunda (08.00-10.00), och en kvalrunda (startar runt 10.30) som hjälper till att bestämma i vilken ordning bilarna ska starta.

Den populära superspecial sträcka i Karlstad, körs på torsdag kväll men den riktiga tävlingen startar på fredag den 8 februari. De första två dagarna av rallyt körs i skogarna runt serviceplatsen i Hagfors. Under dessa dagar så får förarna och publiken uppleva rallyt på de klassiska sträckorna Vargåsen (med Colin´s Crest) och Lesjöfors samt Sågen, Fredriksberg och Rammen. På söndagen så korsar rallyt över till Norge med sträckan Mitandersfors, en sträcka som börjar i Sverige men slutar i Norge. Sen vänder förarna tillbaka och avslutar med PowerStage i Torsby.

Totalt så blir det 22 sträckor fördelat på nästan 339 kilometer, som förarna kör under Svenska Rallyt, detta utgör också deltävling två i Rally VM.

På WRC.com kan man läsa om vilka de tror, kommer att kämpa i toppen. Sebastien Loeb kan man aldrig räkna bort, men i detta specialrally så finns det framförallt två stycken som har visat sig väldigt starka på just Svenska Rallyt. Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala har bägge vunnit flera gånger under de senaste åren, Ford som har vunnit rallyt sedan 2006 kanske inte klarar av att hålla sig oslagna i år, då varken Mikko eller Jari-Matti kör för Ford längre.

Efter att ha bytt till Citroen förra säsongen så var Hirvonen favorittippad inför Svenska Rallyt 2012, men då detta var hans andra rally i en ny bil (DS3 WRC) så kände han sig inte 100% bekväm med bilen och kunde inte göra det ”lilla extra” sade Hirvonen. Som krävs för att du ska vinna, detta rally vanns av Latvala i en Ford Fiesta RS.

Detta år så kör Latvala för det nya teamet Volkswagen, i en bil som han bara har kört ett rally med än så länge. Detta gör att favoriten nu blir Hirvonen som har kört Citroen under hela förra säsongen.

Men som tidigare sagts, man kan aldrig utesluta Loeb. Han valde svenska rallyt av en anledning, nämligen att han vill försöka en gång till att vinna. Sebastien Loeb förklarar ”Svenska Rallyt är det rally som jag har haft minst framgång med, och det är därför jag vill köra det, jag vill ha en sista chans till att försöka vinna och avsluta min karriär med stil.” Säger Loeb. Många tvivlar dock på att Loeb kommer att klara av detta men vi får snart se.

Efter en riktigt bra debut av Volkswagen under Monte Carlo rallyt, så hoppas teamet på att Sebastien Ogiers resultat inte var en turträff. Ogier har tidigare haft två topp fem placeringar i Svenska Rallyt. Volkswagen dämpar dock sina chanser, men var säker fransmannen vill visa framfötterna.

Bland Fordförarna Mads Östberg, Evgeny Novikov och den snabba finländaren Jari Ketomaa, så står Mads ut genom sin erfarenhet av snörallyn och han har tagit pallplats två år i rad. Östberg siktar på att förbättra sin andraplacering från 2011. Novikov kom femma förra året, Ketomaa kommer direct från en vinst i Lettland. Jari är en av tre som kommer att köra med däck från DMACK under detta rally.

Flera av Fiesta förarna som Thierry Neuville, Juho Hanninen och Henning Solberg, är alla kapabla att överraska. Vi får heller inte glömma Loebs teamkamrat Dani Sordo som tog en fjärde placering 2010.

Pontus Tidemand som vann i SM premiären kör en Ford Fiesta i WRC klassen, Pontus är snabb och kan överraska, det ska bli intressant att följa Pontus under rallyt.

Förutom stora klassen så har vi WRC2. Vinnaren från Monte Carlo Sepp Wiegand jagar en till seger, men han möter hårt motstånd i Norrmannen Anders Gröndal (Subaru Impreza) och Eyvind Brynhildsen (Fiesta RCC). Tyvärr så får vi inte se PG Andersson då teamet inte har fått vissa delar som behövs till bilen (Satria Neo S2000).

m4s0n501

NO COMMENTS

Kommentera