Nya vinterdäck presenteras på Svenska Rallyt

dack_swerallyMichelin och DMACK kommer att presentera nya vinterdäck under Svenska Rallyt, det enda riktiga snörally. Till skillnad mot förra deltävlingen i Monte Carlo, där förarna hade fyra däckstyper att välja mellan. Till detta rally så har förarna bara ett dubbdäck att välja, eftersom detta speciella rally återkommer bara en gång per säsong.

Däcktillverkarna erbjuder samma mängd med dubb, 384 st per däck där varje dubb är 20mm långa. Dubbarna står ut 7mm från däcket, och ger väldigt bra grepp när dubbarna river upp den hårda och hala ytan som finns på grusvägarna.

Michelin som förser majoriteten av förarna i rally VM, ger dem däcket X-Ice North 2. Föregångaren användes under 2011 och 2012. Men gummiblandningen i detta däck är ännu bättre, det visades sig Michelins tester av däcket vid årsskiftet 2012/2013. Skillnaderna förutom blandningen är mönstret och antalet dubb.

Michelins tekniska chef Nicolas Goubert, förklarar de faktorer som utvecklarna var tvungna att ha med i beräkningarna av det nya däcket: ”Ett öppet mönster låter snön släppa från däcket snabbt, men detta kan göra att bilens stabilitet blir lidande. Ett väldigt öppet mönster gör också däcket sårbart och går lätt sönder. Utvecklingsteamet spenderade flera månader med att optimera hela däcket. Resultatet ser nu under detta rally, däcket innehåller några banbrytande tekniska lösningar inom det som kallas vatten mot land ekvationen, och bättre hållbarhet på däcket som helhet.”

Mängden dubb som finns i däcket är också en svår kompromiss att beräkna. ”Ju längre del av dubben som finns utanför däcksytan, desto mer fäste ger dubbarna på is. Men sticker dem ut för mycket så riskeras dubben att slitas av eller tryckas in i däcket och orsaka punktering. ” Förklarade Goubert.

DMACKs nya DMG-ICE däck, har en konstruktion och blandning, som riktar in sig på att förbättra prestandan på fryst grus och is. Tillverkaren har gjort om dubbens utformning, denna utveckling har gjort i samarbete med föraren Jari Ketomaa och hans sponsorer i Finland. Designen sägs förminska att dubben släpper och orsakar punktering, eller släpper från däcket och ger mindre fäste.

Dick Cormack, motorsportchefen på DMACK sade: “Förra året så hade vi en svaghet I våra däck på detta speciella underlag. Vi är säkra på att allt hårt arbete och testande som vår utvecklingsavdelning har gjort, kommer att visa sig. Vi har utvecklat en unik dubbningsmetod som vi själva gör, detta ger oss mera kontroll över kvaliteten på dubben och fastsättningen av dessa.”

“Men uppbyggnaden och gummiblandningen, har också förbättrats och vi har sett stora framsteg under våra vintertester.” Lade Cormack till.

Ketomaa vann ett rally I Lettland förra helgen, den andra deltävlingen av rally EM. Han kommer att köra Ford Fiesta RS som sköts av Autotek teamet. DMACKs andra förare är Martin Prokop (Fiesta RS) och Michal Kosciuszko (MINI) från Lotos WRC Team.


Kommentera